Pavel Durov

 

حتما در مورد پیام‌رسان تلگرام شنیده‌اید. رقیب اصلی واتساپ و فیسبوک که محبوبیت شایانی در میان کاربران دارد و توانسته برتری خود را در عرصه‌های مختلف به نمایش بگذارد. به جرئت می‌توان گفت که یکی از این دلایل برتری، حضور پررنگ و موثر سازنده این اپلیکیشن، یعنی پاول دورف، از ابتدای راه‌اندازی تاکنون بوده است. کسی که او را به عنوان مارک زاکربرگ روس می‌شناسند. میلیاردری که برای خلاقیت و خلق کردن ارزش زیادی قائل است و آنرا فعالیتی سودمند‌تر از درگیر مصرف شدن می‌داند. مرد سیاهپوش مرموز که عده‌ای او را به عنوان برنامه‌نویسی در یک ماموریت می‌شناسند. کسی که بسیار شبیه شخصیت نئو در فیلم ماتریکس است. در ادامه این مقاله، قرار است بیشتر با این بنیان‌گذار خلاق پیام‌رسان تلگرام آشنا شویم.

 

معرفی کوتاه

به بیان ساده، پاول دورف یک کارآفرین، برنامه‌نویس و مهم‌تر از آن، بنیان‌گذار شبکه اجتماعی VK و پیام‌رسان تلگرام است. پاول بخاطر پروژه‌های جاه‌طلبانه‌اش شناخته می‌شود. او برخلاف دیگر افرادی که میلیاردر خطاب می‌شوند، صاحب جت، ماشین، قایق تفریحی و چیزهایی نیست که برچسب میلیاردری را بر کسی می‌زند. پاول دورف با مشکلات زیادی اعم از درگیری با دولت روسیه و مجبور شدن به فروش سهام شرکت خود مواجه شد؛ اما لحظه‌ای به تسلیم شدن فکر نکرد و دوباره از میان خاکستر برخاست. او نابغه‌ خانه‌به‌دوشی است که خود را شهروند قانونی جهان خطاب می‌کند.
او اهل مصاحبه و به اشتراک گذاشتن جزئیات زندگی شخصی‌اش نیست، اما این مقاله قرار است به شما در شناخت بهتر او کمک کند.

Founder of Telegram

کودکی و نوجوانی پاول دورف

پاول والریویچ دورف، متولد 10 اکتبر 1984 در سن‌پترزبورگ روسیه است. او دوران کودکی خود را به همراه خانواده‌اش در شهر تورین واقع در ایتالیا گذراند. اما پس از چند سال به روسیه بازگشت. او دانشجوی رشته زبان‌شناسی بود که در سال 2006 از دانشگاه ایالتی سن‌پترزبورگ فارغ التحصیل شد.
او و برادر بزرگترش نیکولای، از همان دوران کودکی علاقه زیادی به برنامه‌نویسی داشتند. فقط برای ذکر اینکه پاول چقدر در کدنویسی در سن کم مهارت داشته، بدانید که او کامپیوتر مدرسه خود را هک کرده است! و اغلب از او به عنوان کسی یاد می‌شود که به بحث با آموزگارانش میپرداخته و همیشه از دیگاه خود دفاع کرده است.

Childhood
پاول دورف یکی از بهترین دانشجویان دانشگاه بود که برنده چندین المپیاد زبان‌شناسی و برنامه‌نویسی شد. همچنین، در دوران دانشجویی خود، یک وب‌سایت به نام Durov.com ایجاد کرد. این وب‌سایت به دانشجویان رشته علوم انسانی اختصاص یافته بود. بعد از این ماجرا بود که او، ایده‌ای در رابطه با ارتباط دانشجویان به صورت مجازی به ذهنش خطور کرد. و بدین ترتیب، spbgu.ru بوجود آمد. جایی که هرکس حساب‌کاربری خود را می‌ساخت و می‌توانست با دیگر دانشجویان به گفت‌و‌گو بپردازد، بحث کند و حتی وبلاگ بنویسد. گاهی پاول به طور ناشناس با خودش به بحث و گفت‌و‌گو‌های داغ می‌پرداخت تا جو را پویا کند!

طبق اطلاعات صفحه رسمی او در VK، او می‌تواند به هشت زبان از جمله روسی، انگلیسی، فرانسوی، آلمانی، اسپانیایی، ایتالیایی، لاتین و فارسی صحبت کند! او معتقد است که “یادگیری زبان های خارجی عمق درک جهان را گسترش می‌دهد و چشم‌اندازهای بی سابقه‌ای را برای یادگیری، توسعه و رشد شغلی باز می‌کند.”

شبکه اجتماعی VKontakte “VK”

او شبکه اجتماعی VKontakte را که بیشتر با نام VK شناخته می‌شود، در سن 22 سالگی راه‌اندازی کرد! همتای روسی فیسبوک. VK خیلی سریع محبوبیت خود را در روسیه پیدا کرد. ایده ساختن VK زمانی به ذهنش رسید که یکی از دوستانش که در آمریکا تحصیل کرده بود فیس‌بوک را به او نشان داد و این اتفاق، به ساخت VK ختم شد.

موشک‌های کاغذی

هنگامی که یکی از مدیران ارشد VK پاداش زیادی دریافت کرد، پاول دورف اعلام کرد که برای پول کار نمی‌کند و برای اثبات این قضیه، تصمیم گرفتند تا پول‌ها را از پنجره به بیرون پرتاب کنند. پاول در آن زمان اعلام کرد که تنها پرتاب کردن پول‌ها خلاقانه نیست و بدین ترتیب، با ساخت موشک‌هایی از پول، آنها را به بیرون ساختمان پرواز دادند. بعد‌ها این اقدام باعث الهام گرفتن دورف در رابطه با لوگوی تلگرام شد.

Paper Rockets

مشکلات پاول دورف با دولت روسیه

پس از مدتی، مشکلاتی از جانب دولت روسیه گریبان آنها را گرفت. این موضوع زمانی اتفاق افتاد که در سال 2011، اعلام شد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه باقی خواهد ماند. بسیاری از مردم که بر این باور بودند که در انتخابات تقلب شده، در صفحه‌های خود در VK، به اعتراض پرداختند.
این اتفاق توجه برخی از اعضای قدرتمند دولت را که در پی ساکت کردن اعتراضات بودند را به خود جلب کرد. آنها از پاول دورف خواستند که حساب‌کاربری معترضان را مسدود کند. دورف نپذیرفت و در اقدامی جسورانه، تصویری از یک سگ با هودی که زبان خود را دراز کرده، تحت عنوان “پاسخ رسمی‌اش به درخواست” در حساب کاربری‌اش در  VKو توییتر خود منتشر کرد.

Official Responde
البته چنین اظهارنظری و رد درخواست برای دولت چندان خوشایند نبود. بنابراین، آنها یک گروه ضربت را به آپارتمان او فرستادند. پاول در را باز نکرد و فریاد‌های پشت در و تماس‌های ناشناس آنها را نادیده گرفت. با نادیده گرفته شدن آنها توسط پاول، تیم ضربت در نهایت آنجا را ترک کرد. اما نهایتا شرایط اینگونه پایان یافت که پاول تحت فشارهای دولت روسیه، VK را ناچارا رها کرده و روسیه را ترک می‌کند. اما این پایان، تازه شروعی دیگر برای پاول بود!

تلگرام

پاول دورف روسیه را ترک کرد و بدون اتلاف وقت، پروژه دیگری را آغاز کرد: پیام‌رسان تلگرام با تمرکز عالی بر روی سرعت و امنیت. دلیل این تمرکز قابل توجه روی امنیت، از روزی پررنگ‌تر شد که گروه ضربت آپارتمان او را محاصره کرده بودند. در آن لحظه، او می‌خوست با برادرش ارتباط  برقرار کند. اما با توجه به اینکه هیچ نوع ارتباطی در آن لحظه امن نبود، به فکر ایجاد یک راه ارتباطی ایمن افتاد. واقعیت این است که اگر تیم ضربت در آن روز آپارتمان او را محاصره نکرده بود، این ایده به این اندازه پررنگ ظاهر نمی‌شد و شاید امروز، پیام‌رسان تلگرام از نظر امنیت اینقدر قدرتمند نبود.

Man in Black

تلگرام بیشتر به دلیل سرعت بالا و امنیت فوق العاده‌اش شناخته می‌شود و خیلی زود این اپلیکیشن محبوبیت خود را در میان کاربران پیدا کرد. در آوریل سال 2022، تلگرام در بین پنج اپلیکیشن پر دانلود دنیا قرار گرفت.
پاول دورف همچنین یک کانال تلگرامی دارد که در آن افکار و اخبار و دیگر موضوعات را به اشتراک می‌گذارد.

تابعیت پاول دورف

او با اهدای حدود 250000 دلار و سرمایه‌گذاری در سنت کیتس و نویس در جزایر کارائیب، شهروند آنجا شد. با پاسپورت سنت کیتس و نویس، او می‌تواند بدون ویزا به 132 کشور جهان سفر کرده و از آن بازدید کند.

Citizenship

پاول دورف خود را شهروند قانونی جهان می‌داند و برای مدت طولانی در جایی سکونت نمی‌گزیند و حتی خانه‌ای ندارد. پاول دورف فعلاً در دبی استقرار دارد و به نظر می‌رسد از زندگی درآنجا راضی است.

 

جملات طلایی پاول دورف

  • “به ارتباط بیش از حد اهمیت داده می‌شود. یک ساعت تنهایی پربار تر از یک هفته حرف زدن است.”
  • “جایی که رقابتی نباشد، پیشرفتی هم نیست.”
  • “به پول خیلی زیاد ارزش داده می‌شود، چون ساختن خیلی جالب تر از مصرف کردن است. و وضعیت درونی هم خیلی مهم تر از وضعیت بیرونیست.”
  • “نیکوتین و الکل از خطرناک ترین مخدر ها هستند. تبلیغات سیگار و مشروبات در VK ممنوع شده. عشق هم یک مخدر دیگر است؛ برای همین من عاشق نمیشوم.”
  • “حریم خصوصی برای فروش نیست. و حقوق بشر نباید از روی ترس و یا طمع به‌خطر بیوفتد.”
  • “مشخصا من دیدگاه سیاسی خاصی ندارم. من معتقد به اقتصاد بازار-آزاد هستم. همچنین معتقدم که بدون رقابت و رعایت حقوق بشر هیچ پیشرفتی حاصل نخواهد شد. چون هیچکس احساس امنیت و آزادی نمی‌کند.”
  • “برای اینکه واقعاً آزاد باشید، باید آماده باشید که برای آزادی همه چیز را به خطر بندازید.”
  • “یادگیری زبان های خارجی عمق درک جهان را گسترش می‌دهد و چشم‌اندازهای بی‌سابقه‌ای را برای یادگیری، توسعه و رشد شغلی باز می‌کند.”

مطلب قبلیتنظیمات تلگرام l بخش اعلانات تلگرام و صداها
مطلب بعدیتلگرام پریمیوم در راه است…

2 دیدگاه‌ها

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید