Telegram Vs WhatsApp

 

نبرد سنگینی در این زمینه وجود دارد و هر پیامرسان سعی می‌کند با ارائه امکانات بیشتر، پیروز میدان شود. با یک نگاه در وهله اول، تمام آنها شبیه هم هستند. اما در حقیقت می‌توان لیستی طولانی برای تفاوت‌های پیامرسان ها ارائه داد و در نهایت با یک مقایسه منصفانه، شما قادر خواهید بود یکی از آنها را به عنوان پیامرسان خود انتخاب کنید. هر یک از پیامرسان‌های واتساپ و تلگرام، برای حریم خصوصی و امنیت کاربران خود ارزش زیادی قائل هستند و این موضوع را در راستای کار خود قرار داده‌اند. وقتی سخن از پیامرسانی سریع به میان می‌آید، این دو اسم اول از همه به ذهن می‌رسند: “واتساپ با لوگوی همیشه سبز خود و تلگرام با لوگویی آبی به رنگ آسمان!” در همین زمان، سوالی ازذهن عبور می‌کند: “تلگرام یا واتساپ؟” و تنها چیزی که نیاز داریم، یک مقایسه منصفانه و عقلانی است.

 

تفاوت آن‌ها چیست؟

دو پیامرسان! ممکن است با خود فکر کنید که این دو، تفاوت چندانی با هم ندارند. هر دو از پیامرسان‌های میان پلتفرمی، با ارائه مشابه امکانات هستند. اما وقتی بحث مقایسه به میان می آید، تفاوت‌های آنها بسیار بیشتر از شباهتشان است.

در این مقاله می‌خواهیم به بررسی شباهت‌ها و تفاوت‌های آنها بپردازیم تا شما بتوانید به آسانی دو پیامرسان تلگرام و واتساپ را مقایسه کرده و در نهایت بتوانید به سوال “تلگرام یا واتساپ؟” پاسخ دهید.

بیایید از ابتدا شروع کنیم:

تاریخچه

واتساپ در ژانویه سال 2009 توسط دو تن از کارمندان سابق یاهو به نام های برایان اکتون (Brain Acton) و یان کوم (Jan Koum) راه‌اندازی شد. چند سال بعد در سال 2013، دو برادر روس به نام های پاول دوروف (Pavel Durov) و نیکلای دوروف (Nikolai Durov) پیامرسان تلگرام را راه‌اندازی کردند.

با توجه به زمان راه‌اندازی، برتری تاریخی از آن واتساپ خواهد بود.

History

حریم خصوصی

این یکی از مهم ترین دغدغه‌ها برای یکایک کاربران است و هر فرد، اهمیت ویژه‌ای برای این موضوع قائل است. این واقعیت که همه ما می‌خواهیم اطلاعات شخصی خود را ایمن نگه داریم، این موضوع را در اولویت قرار می‌دهد.

برای ساخت یک اکانت، چه در تلگرام و چه در واتساپ، به یک شماره تلفن همراه نیاز می‌باشد. وقتی اکانت شما ساخته شد، در واتساپ هر فردی که با شما چت می‌کند، از غریبه تا آشنا، شماره تلفن همراه شما را خواهد دانست. این موضوع در تلگرام به شکل دیگریست. تلگرام شماره تلفنی را که با آن اقدام به ساخت یک اکانت کردید را محرمانه نگه می‌دارد. مگر اینکه شما تصمیم بگیرید آن را در اختیار کسی قرار دهید.

Security

واتساپ از رمزگذاری سرتاسری برای همه چت‌ها و تماس‌ها استفاده می‌کند. این یعنی فقط شما و کسی که دارید با او چت می‌کنید، توانایی خواندن پیام ها را دارند. نه حتی خود واتساپ! تلگرام این فرایند را تنها برای “secret chat” بکار می‌برد. اما در کل تلگرام از روش دیگری برای رمزگذاری استفاده می‌کند. رمزگذاری متقارنی که با نام MTProto شناخته می‌شود. این روش توسط نیکولای دوروف و تیم برنامه نویسان تلگرام تعبیه شده است.

همچنین پاول دوروف، بنیان‌گذار تلگرام، طی حرکتی جسورانه عنوان کرد که واتساپ ایمن نیست و تلگرام امنیت بهتری را ارائه می‌دهد!

 

کاربران

تلگرام در حال حاضر حدود 500 میلیون کاربر دارد و رقیب اصلی واتساپ به‌ شمار می‌رود. اپلیکیشنی با 2 میلیارد کاربر. و نهایتا در این مورد، واتساپ از نظر تعداد برتری دارد.

 

Users

اشتراک گذاری فایل

در زمینه اشتراک‌گذاری فایل‌ها، تلگرام پیروز میدان است! تلگرام به شما این امکان را می‌دهد که فایل‌هایی تا حجم 2گیگابایت را انتقال دهید. و این در صورتی است که در واتساپ تنها می‌توانید هر فایلی تا سقف 100 مگابایت را به اشتراک بگذارید. بنظر می‌رسد انتخاب در این اینجا به اندازه کافی آسان و واضح باشد!

 

امکانات

بدون هیچ شک و تردیدی، تلگرام را می‌توان به عنوان یک پادشاه در زمینه ارائه امکانات لحاظ کرد. تلگرام امکانات جذاب زیادی را ارائه می‌دهد و اگر بخواهیم این امکانات را با واتساپ مقایسه کنیم، واتساپ با شرمندگی کنار خواهد رفت. با اینکه خیلی از امکانات این دو پیامرسان شبیه هم هستند، اما باز هم می‌توان شکاف‌هایی را که باعث ایجاد اینگونه تفاوت‌ها شده است را در این موارد مشاهده کرد: در هر دوی این پیامرسان‌ها، قابلیت فرستادن گیف و استیکر تعبیه شده است. اما تلگرام کیفیت بسیار بهتری را در این زمینه ارائه نموده است. تفاوت میان گروه‌ها و کانال‌ها در این دو پیامرسان بسیار قابل توجه است. در واتساپ حداکثر 256 نفر می‌توانند به یک گروه بپیوندند. اما این عدد در تلگرام 200000 است! اگر شما یک فرد ضد اجتماعی نباشید، انتخاب برایتان بسیار ساده است!

Features

گزینه‌ای دقیقا به نام “کانال” در واتساپ وجود ندارد. اما شما قادر خواهید بود یک گروه را طوری تنظیم کنید که فقط ادمین‌های آن قادر به فرستادن پیام در گروه باشند و باقی ممبر‌ها بیننده خواهند ماند. اما در تلگرام، اوضاع متفاوت است. یک گزینه مخصوص برای ایجاد کانال وجود دارد و شما می‌توانید یک نام کاربری عمومی برای کانال خود تعیین کنید و به وسیله آن هرکسی می تواند آن را پیدا کند. همچنین می‌توانید به جای نام کاربری عمومی برای کانال خود، از یک لینک خصوصی استفاده کنید.

تلگرام به شما این امکان را می‌دهد تا در هر زمان که می‌خواهید و با هر دستگاهی، وارد اکانت خود شوید و اطلاعات شما، کامل و دست نخورده بار دیگر در اختیار شما قرار خواهد گرفت. در همین حین، چنین حرکتی در واتساپ موجب از دست رفتن دیتای قدیمی اکانت شما خواهد شد و این در حالی است که شما می‌توانید تنها با یک دستگاه به اکانت واتساپ خود دسترسی داشته باشید.

اگر مایل هستید تا بیشتر در رابطه با امکاناتی که تلگرام ارائه می‌دهد بدانید، به شما پیشنهاد می‌کنم تا این مقاله را از دست ندهید.

دسترسی

شما می‌توانید هم تلگرام و هم واتساپ را بر روی تلفن همراه و یا در رایانه‌ی خود دانلود و نصب کنید. واتساپ فقط با یک شماره در یک دستگاه کار می‌کند. اما عملکرد تلگرام متفاوت است. شما می‌توانید به هر تعداد دستگاهی که بخواهید همزمان وارد شوید. این موضوع به تلگرام برتری دیگری در برابر واتساپ می‌دهد. همچنین می‌توانید از نسخه وب برای هر دو پیامرسان استفاده کنید. در تلگرام، اگر مدتی دور و غیر فعال بودید، می‌توانید خود تخریبی اکانت خود را مشخص کنید. هنگامی که حساب شما حذف می‌شود، تمام اطلاعات شما نیز حذف می‌گردد و جای نگرانی باقی نمی‌گذارد.

 در واتساپ اگر برای 120 روز غیر فعال باشید، واتساپ اکانت شما را بصورت خودکار حذف می‌کند. بنابراین، باید مراقب آن باشید و حساب خود را در واتساپ رها نکنید.

امیدوارم بعد از خواندن این مقایسه بتوانید پیامرسان خود را انتخاب کنید. نهایتا این انتخاب به شما بستگی دارد و می‌توانید مقایسه های خود را هم داشته باشید. تلگرام و واتساپ، دو رقیب بزرگ و قدرتمند، امنیت بالایی را به کاربران خود ارائه می‌دهند و کار با آنها بسیار آسان است. و به علت اهمیت فراوان ارتباطات در جهان مدرن، هر‌روزه افراد بیشتر و بیشتری اقدام به استفاده از این پیامرسان‌ها می‌کنند.

واتساپ کاربران بیشتری دارد، اما این بدان معنا نیست که واقعا بهتر است. تلگرام امکانات بیشتری ارائه می‌دهد و استفاده از آن لذت بخش‌تر و رضایت بخش‌تر است. می‌توانید هر‌دوی آنها را دانلود کنید و با کار کردن با این دو پیامرسان، به چشم خود ببینید که واقعا چگونه هستند؛ این برعهده شماست! اما در آخر اگر بخواهیم یکی از آنها را به شما پیشنهاد کنیم آن گزینه قطعا تلگرام خواهد بود.

 

مطلب قبلیمعرفی بهترین‌ ربات‌‌‌های دانلود آهنگ تلگرام
مطلب بعدیچگونه یک اکانت تلگرام بسازیم؟

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید