به وبسایت‌های کوچکی که که درون اپلیکیشن تلگرام کار می‌کنند مینی اپ می‌گویند. مینی اپ‌ها اولین بار در ژوئن 2022 ساخته شده اند و تا به امروز پیشرفت چشمگیری داشته اند. با استفاده از این قابلیت جدید تلگرام، اکنون تمامی کاربران (نه فقط کسانی که نسخه پریمیوم دارند) می‌توانند یک فروشگاه آنلاین راه اندازی کنند، برای کارهای خود یادآور تنظیم کنند یا حتی بازی‌های آنلاین فردی و گروهی انجام دهند.

جالب است بدانید مینی اپ‌ها با استفاده از فناوری‌های وب (HTML5، CSS، JavaScript) و API ربات تلگرام،  ساخته می‌شوند. این به معنی آن است که کسانی که دانش کد نویسی دارند می‌توانند مینی اپ خود را ایجاد و استفاده کنند. تلگرام هم در این مورد سخاوتمندانه عمل کرده و با قرار دادن نمونه کدهای مینی اپ‌ها به برنامه نویسان در این راه کمک کرده است.

در متنی که می‌خوانید، ما توضیح داده ایم که مینی اپ تلگرام (وب اپ‌) چیست و یک پلتفرم حرفه‌ای برای راه اندازی فروشگاه‌ تلگرامی را معرفی کرده ایم.

مینی اپ تلگرام چیست؟  

مینی اپ‌ تلگرام برنامه‌ کم حجم (معمولاً ۲ تا ۴ مگابایت) با ظاهری ساده و کاربردی است که گاهی به آن وب اپ (Web App) هم گفته می‌شود. به عبارت دیگر، تلگرام یک اپلیکیشن بزرگ است (مانند یک مادر) که مینی اپ‌ها را درون خود نگه می‌دارد (مانند یک نوزاد). برجسته‌ترین مزیت مینی اپ‌های تلگرام این است که شما می‌توانید آن‌ها را مستقیماً در تلگرام استفاده کنید. کاربران می‌توانند از مینی اپ‌ها برای خرید، بازی کردن، زمان‌بندی قرارها، تنظیم یادآورها و غیره استفاده کنند.

ویژگی‌های مینی اپ تلگرام چیست؟

در اینجا به چند ویژگی مهم از مینی اپ‌ تلگرام اشاره می‌کنیم که شما را شگفت زده خواهد کرد.

دسترسی از طریق ربات تلگرام

 مینی اپ‌ها فقط از طریق ربات‌های تلگرام در دسترس هستند. هنگامی که با یک ربات تلگرامی کار می‌کنید که از مینی اپ پشتیبانی می‌کند (مانند ربات فروشگاه آرادبات)، یک وب اپ تمام صفحه در تلگرام باز می‌شود.

سرعت لود بالا

 مینی اپ‌ تلگرام سرعت بالایی دارد و ظاهر آن ها مشابه تلگرام است. همچنین شما می‌توانید با هرگونه دستگاهی مانند موبایل، تبلت یا لپ تاپ از آن استفاده کنید.

ایمنی فوق العاده

تلگرام تضمین می‌کند که تمامی مینی اپ‌ها در یک محیط ایمن (Sandboxed) اجرا می‌شوند. این بدان معناست که آن‌ها بسیار امن هستند و هکرها بدون اجازه کاربران نمی‌توانند به داده‌های آن‌ها دسترسی داشته باشند. همچنین، پرداخت‌هایی که از طریق مینی اپ‌ها انجام می‌شود توسط API پرداخت خود تلگرام مدیریت می‌شوند.

بدون نیاز به نصب

 خوشبختانه مینی اپ های تلگرام نیازی به نصب روی کامپیوتر و موبایل ندارند. آنها به صورت اتوماتیک در بستر تلگرام اجرا می‌شوند و فضای موبایل یا کامپیوترتان را اشغال نمی‌کنند.

دارای درگاه پرداخت امن

 آن‌ها دارای درگاه‌های پرداخت امن هستند. مینی اپ‌ها می‌توانند خود را با سیستم پرداخت تلگرام هماهنگ کنند و به کاربران اجازه دهند تا خریدها یا تراکنش‌های خود را به طور ایمن درون این پیام رسان انجام دهند. اگر با بازارهای مالی بین المللی کار می‌کنید، توجه داشته باشید که در حال حاضر (سپتامبر ۲۰۲۴) وب اپ های تلگرام از Google Pay و Apple Pay پشتیبانی نمی‌کنند، اما ممکن است در بروزرسانی‌های بعدی تلگرام از آن‌ها پشتیبانی شود.

دارای قابلیت به اشتراک گذاری

 وب اپ‌ها در تلگرام قابلیت اشتراک‌گذاری دارند. این بدان معناست که کاربران می‌توانند آن‌ها را از طریق چت‌های خصوصی و یا در گروه ها و چنل ها به اشتراک بگذارند. این ویژگی می‌تواند برای کسانی که یک ربات فروشگاه در تلگرام دارند بسیار مفید باشد. هرچه افراد بیشتری یک فروشگاه را به اشتراک بگذارند، مشتریان بیشتری خواهد داشت.

پشتیبانی انواع فایل ها

 کاربران می‌توانند از طریق مینی اپ‌ها پیام‌های متنی و فایل‌های پیوست شده (که توسط تلگرام پشتیبانی می‌شود) ارسال کنند. این قابلیت می‌تواند برای افرادی که با رزرو بلیط و هتل، فایل های PDF و PowerPoint و غیره سروکار دارند، بسیار مفید باشد.

مزایا و معایب استفاده از مینی اپ‌ تلگرام

مزایا و معایب مینی اپ تلگرامدر این قسمت به تمامی مزایا و معایب مینی اپ در تلگرام می‌پردازیم.

 مزایا

استفاده آسان

استفاده از مینی اپ‌ها ساده و آسان است. شما می‌توانید طیف گسترده‌ای از کارها را بدون ترک اپلیکیشن تلگرام انجام دهید.

 سرعت بالا

مینی اپ‌ها سریع باز می‌شوند و هنگی ندارند. این ویژگی به تنهایی باعث برتری مینی اپ‌ها نسبت به پلتفرم‌های دیگر شده است، به ویژه برای فروشگاه‌های آنلاین که مشتریان برای خرید صبر زیادی ندارند.

 دسترسی از طریق دستگاه‌های مختلف

از آنجا که مینی اپ‌ها در تلگرام باز و اجرا می‌شوند، افراد می‌توانند از آن‌ها روی دستگاه‌های مختلف مانند گوشی، تبلت و کامپیوتر استفاده کنند. تمامی سیستم عامل‌های موجود از جمله iOS، Android، Windows، macOS، Linux از مینی اپ‌ها پشتیبانی می‌کنند.

 اشغال نکردن فضا

مینی اپ‌ها روی هیچ دستگاهی نصب نمی‌شوند. شما می‌توانید به سادگی از آن‌ها درون اپلیکیشن تلگرام استفاده کنید و در نتیجه فضای بیشتری روی گوشی یا لپ‌تاپ خود داشته باشید.

 امنیت بالا

مینی اپ‌ها در یک محیط ایمن اجرا می‌شوند. به زبانی دیگر، آنها دسترسی محدودی به داده‌های کاربر دارند و احتمال نقض حریم خصوصی کاربران کمتر است. تلگرام اقدامات حساس مانند پرداخت‌ها و احراز هویت را از طریق API‌های امن خودش مدیریت می‌کند تا از اطلاعات بانکی کاربران در مقابل هکرها و افراد سودجو محافظت کند.

 هزینه کم

مینی اپ‌ها از فناوری‌های وب مانند HTML5، JavaScript استفاده می‌کنند و درون تلگرام اجرا می‌شوند. بنابراین هزینه‌های راه اندازی و نگهداری ها کم است. این ویژگی برای کسانی که فروشگاه تلگرامی دارند بسیار مهم است زیرا صرف هزینه زیاد در شروع کار ممکن است برای آنها مقدور نباشد.

 تعامل با کاربران

مینی اپ‌ها می‌توانند به راحتی و سریع با کاربران از طریق ربات‌های تلگرام تعامل داشته باشند. برای مثال، کاربران می‌توانند به‌روزرسانی‌ها، اعلان‌ها یا یادآورها را در حین استفاده از مینی اپ دریافت کنند. این ویژگی برای بازی‌های زنده، پشتیبانی مشتریان یا خدمات رزرو بسیار مناسب است.

اشتراک‌گذاری آسان

افراد می‌توانند به راحتی لینک‌ یک ربات که از مینی اپ پشتیبانی میکند را با دوستان یا همکاران خود در چت‌ها به اشتراک بگذارند.

انجام کارها به صورت اتوماتیک

مینی اپ‌های تلگرام می‌توانند کارهای مربوط به خدمات مشتری را به صورت خودکار انجام دهند. به زبانی دیگر، آنها میتوانند به درخواست‌ها یا نیازهای کاربران را بدون نیاز به مداخله مدیر پاسخ دهند.

 معایب

 دسترسی محدود به کابران تلگرام

تنها کاربران تلگرام می توانند از مینی اپ‌ ها استفاده کنند. بنابراین، آنها دسترسی محدود تری نسبت به اپلیکیشن های ساده دارند. اگر بخواهید یک وب اپلیکیشن را با کسی که در تلگرام نیست به اشتراک بگذارید، آن‌ها تا زمانی که تلگرام را دانلود نکرده و عضو نشوند، قادر به استفاده از آن نخواهند بود.

محدودیت مینی اپ تلگرام

 محدودیت عملکرد

در مقایسه با اپلیکیشن‌های معمولی، مینی اپ‌ها محدودیت‌های بیشتری دارند. در واقع، آن‌ها بیشتر برای انجام کارهای سریع و خاص مناسب هستند تا کارهای پیچیده. همچنین، از آنجایی که مینی اپ‌ها باید در چارچوب تلگرام کار کنند، توسعه‌دهندگان نمی‌توانند UI/UX آن‌ها را بهبود ببخشند.

 وابستگی به ربات‌ها

مینی اپ‌ها به ربات‌های تلگرام متصل هستند، بنابراین برای استفاده از آنها باید با یک ربات تلگرامی کار کنید. این موضوع می‌تواند برای برخی از کاربران زمانبر باشد یا آنها را نسبت به مسائل امنیتی حساس کند. برخی افراد دسترسی به وب اپ‌های تلگرام را نسبت به اپلیکیشن‌های معمولی سخت تر می‌دانند.

نبود یک مکان مشخص برای معرفی

برخلاف فروشگاه‌های اپلیکیشن مانند بازار، Google Play یا Apple App Store، مکانی برای کشف اپ‌های جدید در تلگرام وجود ندارد. کاربران معمولاً باید به معرفی دهان به دهان، جستجو در ربات‌ها، یا لینک‌های به اشتراک گذاشته شده تکیه کنند تا مینی اپ‌های مفید را پیدا کنند. به عنوان مثال، برای یافتن بازی همستر کمبت، افراد باید لینک آن را از طریق دوستان، وب‌سایت‌ها یا بخش نظرات (کامنت) در شبکه‌های اجتماعی پیدا کنند. همه این مشکلات به این دلیل وجود دارند که هیچ مکان متمرکزی برای اشتراک‌گذاری لینک‌های مینی اپ‌ها وجود ندارد، حتی در وب‌سایت رسمی تلگرام.

 احتمال نقض حریم خصوصی کاربر

با اینکه تلگرام از یک سیستم امنیتی قوی برخوردار است، ربات‌ها و مینی اپ‌ها می‌توانند توسط اشخاص ثالث ساخته شوند و اطلاعات شخصی کاربران را به دست آورند.  این موضوع اخیرا نگرانی‌هایی را در مورد حریم خصوصی و امنیت داده‌ها ایجاد کرده است.

 مثال‌ مینی اپ‌ تلگرام

 ربات‌ آنلاین شاپ

  ربات‌های آنلاین شاپ می‌توانند وب اپ‌هایی را باز کنند که به کاربران اجازه می‌دهد کاتالوگ‌ها محصولات را ببینند و خرید خود را مستقیماً در تلگرام انجام دهند. آراد بات اولین پلتفرم ایرانی ای است که فروشگاه‌ وب اپ در تلگرام را راه اندازی کرده و تا کنون به صد ها فروشگاه اینترنتی خدمات ارائه کرده است. با استفاده از ربات فروشگاهی آراد بات، شما نیازی به کد نویسی یا صرف هزینه های هنگفت برای ایجاد فروشگاهتان ندارید. شما فقط باید اطلاعات فروشگاهتان، عکس و مشخصات محصولات، و نحوه پرداخت و ارسال را درج کنید. در عکس زیر نمونه ای ربات فروشگاهی در تلگرام را مشاهده میکنید که به صورت حرفه ای طراحی و اجرا شده است.

فروشگاه تلگرام اراد باتبازی‌ و سرگرمی

 برخی از بازی‌های تلگرام در فضای مینی اپ اجرا میشوند. این بازی‌ها به شما و دوستانتان اجازه می‌دهند بدون خروج از چت با هم بازی کنید.

بازی تلگرام مدیریت کارها  

  برخی از مینی اپ ها به کاربران کمک میکنند تا کارهای خود را مدیریت کنند، یادآور تنظیم کنند، و یا پروژه‌های خود را تکمیل کنند.

مینی اپ تلگرام برای مدیریت کار ها ربات‌های رزرو هتل و بلیط و غیره

مینی اپ‌ها می‌توانند برای رزرو پرواز، تاکسی‌، هتل‌ یا بلیت‌ مراسمات و ایونت ها استفاده شوند. در عکس زیر نمونه ای از یک مینی اپ خارجی را مشاهده میکنید که برای رزرو تاکسی به کار میرود.

مینی اپ تلگرام برای رزرو چگونه از وب اپ‌های تلگرام استفاده کنیم؟

همان‌طور که قبلاً ذکر شد، وب اپ‌ تلگرام روی ربات‌ اجرا می‌شود. به عبارت دیگر، زمانی که از یک وب اپ استفاده می‌کنید، در واقع از یک ربات تلگرام استفاده می‌کنید. دسترسی به مینی اپ‌ها و استفاده از آن‌ها بسیار ساده است. فقط کافی است یکی از سه گزینه زیر را انتخاب و دنبال کنید.

جستجو از طریق نام کاربری
تمامی مینی اپ‌ها را میتوانید با نوشتن نام کاربری آن‌ها در نوار جستجوی تلگرام پیدا کنید. هنگامی که چت با ربات را شروع کردید، ممکن است یک پیام دستوری (مانند start/ یا shop/) دریافت کنید که مینی اپ را در پنجره چت باز می‌کند.

استفاده از حالت این‌لاین (inline mode)
در صورت امکان از جستجوی این‌لاین استفاده کنید. تلگرام به شما اجازه می‌دهد که از مینی اپ‌ها از طریق جستجوهای این‌لاین استفاده کنید. این بدان معنی است که شما می‌توانید مستقیماً از هر چت، بدون باز کردن پنجره چت ربات، از آن‌ها استفاده کنید. ممکن است تا به حال این نوع مینی اپ را دیده باشید اما آن را به عنوان یک ربات این‌لاین نشناخته باشید. gamebot@ یک مثال عالی از یک مینی اپ این‌لاین است. شما می‌توانید با تایپ نام کاربری ربات و سپس یک فاصله، آن را در هر چتی استفاده کنید. ربات لیستی از گزینه‌ها را نشان خواهد داد. یکی از آن‌ها را انتخاب کرده و از بازی‌های جذاب لذت ببرید. برای درک بهتر ربات های این لاین، ویدیو زیر را مشاهده کنید.

لینک را پیدا کرده و روی آن کلیک کنید
برخی از مینی اپ‌ها می توانید از طریق لینک‌های به اشتراک گذاشته شده پیدا کنید. به عنوان مثال، اگر روی این لینک کلیک کنید، به یک کتاب‌فروشی خارجی در تلگرام هدایت خواهید شد. جالب اینجاست که شما می‌توانید لینک برخی از وب اپ‌ها را از طریق دکمه “منو” در برخی از ربات‌ها پیدا کنید.

 آیا مینی اپ تلگرام در آینده هم استفاده خواهد شد؟

تلگرام همواره در حال آپدیت ویژگی‌های مینی اپ‌های خود است. از سال 2022 تا 2024 تلگرام یازده آپدیت برای مینی اپ ها ارائه کرده است. بنابراین می‌توان انتظار داشت که در آینده شاهد اپلیکیشن‌های پیچیده‌تر و با امکانات بیشتری باشیم. همچنین، تنوع و کیفیت مینی اپ‌ها احتمالاً افزایش خواهد یافت و آن‌ها را به بخش مهم‌تری از تلگرام تبدیل خواهد کرد. اگر در حال برنامه‌ریزی برای راه‌اندازی یک فروشگاه آنلاین هستید، از زمان پیشی بگیرید و ربات فروشگاهی تلگرام  خود را اکنون راه‌اندازی کنید!

 سخن آخر

مینی اپ‌ های تلگرام، برنامه‌های کوچکی هستند که درون پلتفرم تلگرام اجرا می‌شوند. آن‌ها امن، سریع و قابل دسترس برای تمامی کاربران تلگرام هستند. این اپلیکیشن‌ها می‌توانند برای اهداف مختلفی از جمله فروش محصولات، خرید و رزرو بلیط و مکان‌ها، مدیریت کارها و زمان، و بازی کردن استفاده شوند. ساختن یک مینی اپ تلگرام نیاز به دانش کد نویسی و مهارت‌های فنی دارد. اگر چنین مهارت‌هایی ندارید و می‌خواهید یک فروشگاه حرفه‌ای در تلگرام داشته باشید، می‌توانید ربات خود را از طریق پنل آراد بات ایجاد کنید. برخی از ویژگی های ربات فروشگاهی آراد بات عبارتند از:

  • تعریف محصول با اطلاعات جانبی و دسته بندی محصولات
  • امکان سرچ محصول
  • امکان استفاده از قابلیت سبد خرید و ویرایش سبد
  • تعریف ویژگی مانند رنگ، سایز و جنس و غیره و دسته بندی ویژگی‌ها برای استفاده راحت‌تر
  • امکان تعریف کد تخفیف به دو صورت درصد و مبلغ
  • تعیین زمان برای رزرو محصولات در سبد خرید
  • سیستم منظم برای مدیریت موجودی‌ها

جهت مشاهده مابقی ویژگی ها و قیمت فروشگاه تلگرام آراد بات روی این لینک کلیک کنید. همچنین، تیم آرادبات اماده پاسخگویی به سوالات شما در قسمت نظرات می باشد.

 پرسش‌های متداول در مورد مینی اپ تلگرام

 چگونه یک مینی اپ در تلگرام ایجاد کنیم؟
شما  می توانید با استفاده از زبان های برنامه نویسی HTML، CSS و JavaScript یک مینی اپ تلگرام بسازید. برای ساختن یک مینی اپ که با نسخه موبایل و دسکتاپ تلگرام سازگار باشد نیاز به دانش کد نویسی عالی و زمان زیاد دارید.

 آیا مینی اپ‌های تلگرام همان ربات‌های تلگرام هستند؟
ربات‌های تلگرام حساب‌های کاربری خودکاری هستند که به دستورات و پیام‌های کاربران پاسخ می‌دهند. ربات‌ها معمولاً مبتنی بر متن هستند و شکل بسیار ساده ای دارند. آنها  وظایفی مانند ارسال آپدیت ها، ارائه اطلاعات به کاربران و اتوماتیک کردن کارها را انجام می‌دهند. مینی اپ‌ها برای تعاملات پیچیده‌تر با کاربران در تلگرام طراحی شده‌اند و تجربه‌ای شبیه به اپلیکیشن‌ها ارائه می‌دهند، با این تفاوت که کاربران برای استفاده از مینی اپ نباید تلگرام را ترک کنند.

 آیا می‌توان با مینی اپ‌های تلگرام درآمدزایی کرد؟
بله، می‌توانید از چندین روش با مینی اپ‌های تلگرام درآمدزایی کنید، از جمله راه‌اندازی یک آنلاین شاپ حرفه ای و گرفتن تبلیغات از سایر کاربران ربات های تلگرام.

مقالات دیگری که باید بخوانید!

آموزش اضافه کردن ربات به کانال و گروه تلگرام

ربات فروشگاه در تلگرام؛ آنلاین شاپ خود را به روز کنید!

بهترین ربات‌های تلگرام

چرا تلگرام ابزار مناسبی برای کسب‌و‌کار است؟

مطلب قبلیآموزش اضافه کردن ربات به کانال و گروه تلگرام
مطلب بعدیمعرفی انواع درگاه پرداخت تلگرام

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید